Spánok dieťaťa



Je ľahké a rýchle uspať dieťa? Odpoveď je nie. Každé dieťa je iné, v každom veku má iné nároky na spanie. Všeobecné recepty, ktoré môžu pomôcť, však neexistujú.

Na prvom mieste je potreba porozumieť potrebám dieťaťa a uspokojovať ich spôsobom, ktorý sa bude meniť čo najmenej. Pre malé deti majú nesmierny význam rituály, teda nemenné zvyky, ktoré vedú k uspokojeniu potrieb. Platí to pre jedlo, vylučovanie i spánok.


Rituály


V poslednom prípade je dôležité, aby deti vedeli, čo čakať. V podstate je jedno, ako bude uspávanie konkrétne vyzerať, o to dôležitejšie však je, aby vyzeralo stále rovnako. Dieťa si poriadne všímajte a čoskoro zistíte, čo ho uspáva a čo nie. S postupujúcim vekom sa bude meniť aj rituál. Môžete doň pridávať nové prvky, môžete niečo vypúšťať, robte to však pomaly.


Správny čas


Ďalej je podstatné rešpektovať konkrétne podmienky. Snažte sa vystihnúť správny okamih, kedy dieťa uložiť na spánok. Predstava, že dieťa naučíte spať za akýchkoľvek podmienok od druhej do pol piatej a potom znovu od siedmej až do rána do deviatej, je mierne povedané, nereálna. Ak máte čerstvého novorodenca, pripravte sa na to, že bude o trochu menej rešpektovať denný a nočný režim a bude od vás chcieť, aby ste vstávali a kŕmili ho vo dne v noci. S postupujúcim vekom sa dieťa postupne naučí spať celú noc. Dvojročné dieťa to už väčšinou dokáže. Prispôsobenie podmienkam znamená aj to, že nebudete trvať na konkrétnej hodine, ale viac-menej sa prispôsobíte potrebám svojho potomka.


Nechce spať


Keď dieťa nemôže zaspať, môže to znamenať v zásade tri veci: je málo unavené, príliš unavené, niečo ho bolí. Prvú možnosť spoznáte ľahko – očká má naširoko otvorené, hrá sa, vymýšľa, čo by vyparatilo, a tak ďalej. V takej situácii je najlepšie podvoliť sa – čítajte mu, hrajte sa s ním, skrátka, vymyslite niečo, aby ste svoju ratolesť unavili. Urýchliť to nemôžete. Druhá možnosť je horšia a nedá sa robiť nič iné, ako vydržať. Skrátka sa stáva, že dieťa príliš uťaháte, nech už je to z akéhokoľvek dôvodu. To sa prejavuje rovnako ako u vás – jednoducho nemôžete zaspať a je to nepríjemné. U detí sa táto situácia prejavuje plačom. Ani s tým veľa nezmôžete. Zhasnite, vezmite potomka do náručia a niečo mu zaspievajte, určite nakoniec zaspí. Urýchliť to nemôžete. V treťom prípade by ste mali najskôr šanovať bolesť (teda postarať sa o spálenú ručičku, boľavé bruško alebo čokoľvek iné) a potom postupujte ako v druhom prípade.


Trpezlivosť


Ak chceme zodpovedne odpovedať na otázku z titulku, potom musíme prijať, že zhon uspávaniu neprospieva. Použite uspávací rituál ako vždy. Ak je dieťa zvyknuté zaspávať s vami, mohlo by byť užitočné tváriť sa, že zaspávate tiež (s tým nebudete mať problém, skúste to). Buďte trpezliví a odovzdaní, nakoniec jeden z vás zaspí – najskôr obidvaja.


Denný spánok


Dieťa potrebuje spať aj cez deň, aby nabralo silu. Pravidelne by deti mali spať po obede asi 1,5 až 2 hodiny. Dojčatá do 9 mesiacov spávajú niekedy aj predpoludním, medzi 10. a 12. hodinou. Ich spánok však býva kratší ako popoludňajší. Dlhý popoludňajší spánok zvlášť u starších dojčiat a batoliat môže viesť k problematickému zaspávaniu večer. Niekedy pomôže, keď ho mierne, ale citlivo skrátime. Pretože cez deň dieťa spí v miestnosti pri vyššej teplote než v noci, primerane ho aj oblečte. Pozor na prehriatie dieťaťa.


Autosedačka nie je náhrada za postieľku!


Ochráni dieťa pri ceste v aute, ale pohodlnú postieľku nenahradí. Deťom sa v autosedačke zvyčajne páči, majú dobrý prehľad o svojom okolí a často zaspia. Vynútená poloha tela v autosedačke však zaťažuje chrbticu. Navyše, takéto držanie chrbátika nie je priaznivé na rozvoj hrudníka, správne dýchanie a rozvoj bedrových kĺbov.


Večerný režim v neskoršom období


Asi od šiestich mesiacov bude dieťa zaspávať oveľa radšej, ak celé ukladače na spánok budú mať rovnaký priebeh. Deti milujú pravidelnosť a istú rituálnosť. V tomto veku už dieťa nezaspí tak ľahko v cudzom prostredí. Spánok môže ľahko narušiť aj zmena denného režimu, napríklad počas dovolenky. Pokúste sa preto dodržať bežný denný režim, aj keď ste preč z domu. Z ukladania na spánok sa pokúste urobiť čo najväčšiu zábavu. Mala by to byť tá najpríjemnejšia, zároveň však nenáročná časť dňa dieťaťa.
Minidrobci © 2016